Wat is de beste kleur voor mijn bedrijf?

Een zeer belangrijk element van jouw bedrijf is de kleur van het logo, de website en andere communicatie uitingen. Iedere kleur straalt een ander gevoel uit. Daarom vandaag antwoord op de vraag: wat is de beste kleur voor mijn bedrijf?

Marketing & kleuren

Welke kleuren jij gebruikt op jouw website, in jouw logo of in andere communicatie uitingen is een deel van jouw marketingstrategie. Iedere kleur straalt een ander gevoel uit en beschrijft de persoonlijkheid van jouw bedrijf op een andere manier:


Blauw: straalt eerlijkheid, betrouwbaarheid en professionaliteit uit. Veel gebruikt door bedrijven die hier ook voor willen staan, zoals verzekeringsmaatschappijen of de politie.

Rood: straalt energie en kracht uit. De 'agressieve kant' van liefde. Goede kleur om mensen tot actie over te laten gaan. Veel gebruikt door fastfoodketens.

Geel: straalt speelsheid en vrolijkheid uit. Veel gebruikt bij entertainment (Snapchat) - en voedselmerken. (Chupa Chups, McDonald's)

Paars: straalt rijkdom uit, omdat de kleur vroeger moeilijk te maken was; alleen rijke mensen droegen paars. Het heeft daarnaast iets magisch. Voorbeelden zijn Milka of Whiskas.


Oranje: zit tussen rood en geel in. Straalt energie en vrolijkheid uit. In Nederland ook veelgebruikt in associatie met het Koninklijk huis.

Roze: minder hard dan rood. De 'zachte kant' van liefde, daarom staat het ook voor liefde voor jezelf en anderen. Over het algemeen nog veel gebruikt door bedrijven die zich op vrouwen richten.

Groen: staat voor harmonie en groei. Het kan ook duurzaamheid uitstralen. Vaak gebruikt door tuincentra, omdat het geassocieerd wordt met flora. Ook vaak gebruikt door verzekeringsmaatschappijen.

Bruin: heeft een mannelijke uitstraling. De kleur van aarde, grond en organisch. Vaak gebruikt bij voedselbedrijven of ambachtelijke bedrijven. Het straalt authenticiteit uit.


Grijs: staat voor neutraliteit, saaiheid en onopvallendheid. Dit klinkt negatief, maar hiermee kun je als merk uitstralen dat je simpel en minimalistisch bent. Apple heeft bijvoorbeeld een grijs logo.

Zwart: is een geheimzinnige kleur die voor mysterie staat en vaak geassocieerd wordt met de dood, verdriet en rouw. Het straalt autoriteit uit en wordt daarom vooral gebruikt door high-end merken. Zwart is een moeilijke kleur om te gebruiken als bedrijf door de negatieve associaties.

Wit: deze kleur wordt vrijwel nooit als enige kleur gebruikt in een logo. De kleur wordt geassocieerd met onschuld en maagdelijkheid. Je kunt een combinatie van zwart en wit gebruiken wanneer je de essentie van je product erg belangrijk vindt.

Jouw website

Kleuren zijn niet alleen belangrijk in het logo van jouw bedrijf. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het logo zwart te maken, maar op jouw website wel een aantal kleuren te gebruiken. Let op de volgende punten:


- Gebruik complementaire kleuren. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel. Is de huisstijl van jouw bedrijf rood? Maak dan de belangrijkste elementen op jouw website blauw. De kans is groter dat het mensen dan opvalt.

- Gebruik voor een call-to-action knop altijd een opvallende kleur. Een call-to-action knop is zoiets als 'bestel hier' of 'voeg toe aan mijn winkelwagen.' Deze knoppen moeten het meest opvallend zijn.


- Experimenteer erop los! Gebruik in jouw communicatie uitingen bijvoorbeeld geregeld een andere kleur en bekijk aan de hand van data wat het beste werkt.