5 tips voor het schrijven van goede content

Het maken en publiceren van goede content is noodzakelijk om jouw doelgroep te bereiken. Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk, content schrijven? Dit zijn 5 tips voor het schrijven van goede content!

1. Duidelijke opbouw en structuur

Goede content heeft altijd een duidelijke opbouw en structuur. De informatie moet in de juiste volgorde staan en in alinea's opgedeeld worden. Het verbetert de leesbaarheid als een tekst een duidelijke titel heeft, sub-koppen en alinea's die ongeveer even lang zijn. Ook witregels zijn van belang. Lees na het schrijven van jouw tekst alles nog even na en vraag jezelf af of er iets verplaatst moet worden.


2. Kies een doelgroep

Weet wie jouw doelgroep is! Het klinkt misschien logisch, maar toch is het een belangrijke vraag. Je weet dan namelijk op wie je jouw product, dienst of tekst moet richten. Kijk ook vooral naar details en niet alleen naar globale informatie: een geslacht of leeftijd is belangrijk, maar ook interesses of opleidingsniveau zijn van belang in het bepalen van je doelgroep.


3. No-nonsense

Een tekst waar om het onderwerp heen gedraaid wordt is niet prettig om te lezen. Zorg dat er zo weinig mogelijk bijvoeglijke naamwoorden en onbelangrijke elementen in jouw tekst zitten. Vraag jezelf eens af: ''Als iemand anders dit zou schrijven en ik zou het zelf lezen, zou ik dit dan interessant en relevant vinden?'' Je kunt er ook altijd nog voor kiezen om jouw tekst te laten redigeren (door een collega, vriend of professioneel tekstbureau).


4. Vind een balans tussen content en SEO

Eerder schreven we al over het verschil tussen content en SEO marketing. Laatstgenoemde is een vorm van marketing waarbij er gestreefd wordt naar een hogere positie in de zoekresultaten. Dit kun je bewerkstelligen door bepaalde keywords te herhalen en te werken met links. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen goede content en SEO. Een tekst met nutteloze informatie waarin bepaalde zoekwoorden eindeloos worden herhaald zal qua SEO goed zijn maar zal jouw doelgroep niet aanspreken. Het is beter om goede content te schrijven en een zoekwoord af en toe te herhalen. Niet over optimaliseren!


5. Sluit af met een CTA

Content schrijven doe je met een reden: het bereiken van een doelgroep. Deze tekst is bijvoorbeeld geschreven voor mensen die graag goede content voor hun bedrijf willen. Een belangrijk aspect aan content schrijven is de CTA (call-to-action). Dit is vaak een knop waarop een tekst staat als 'bestel hier', 'voeg toe aan mijn winkelwagen' etc. Je wilt immers jouw doelgroep overtuigen om tot actie over te gaan.


Op zoek naar content specialist?

Vind je content schrijven toch iets lastigs? Dan staat b-Supplies voor je klaar! De grootste content specialist van Nederland schrijft voor jou persberichten, blogs, webteksten en nog veel meer. Mochten bovenstaande tips dus niet toereikend zijn kun je altijd door een professional een tekst laten schrijven.